Takaisin edelliselle sivulle

Tieto lisää turvaa

Tieto lisää turvaa

28.11.2014

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV), Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi), Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean, Säteilyturvakeskuksen (STUK), Tullin ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) yhteistiedote 28.11.2014

Verkko-ostaminen on vaivatonta, mutta se vaatii kuluttajalta myös valppautta ja osaamista. Tänään käynnistyvällä Tieto lisää turvaa ─kampanjalla kiinnitetään huomiota seikkoihin, joista verkko-ostajan tulisi olla selvillä ennen ostamista. Kampanjan taustalla on joukko suomalaisia valvontaviranomaisia.

Kampanjan iskulauseena on ”Tässä kaupungissa ei ole seriffiä”. Lause viittaa siihen, että nettikauppa voi pahimmillaan olla melkoinen villi länsi, jossa kukaan ei valvo tuotteiden turvallisuutta ja turvaa kuluttajan oikeuksia. Ostajalle voi tulla yllätyksenä, ettei suomalainen kuluttajansuoja yllä kaikkialle ja etteivät suomalaiset valvontaviranomaiset voi puuttua muiden kuin suomalaisten nettikauppojen tuotteisiin ja suomenkielisten verkkokauppojen markkinointiin ja sopimusehtoihin.

Tyypillisessä verkkokauppahuijauksessa asiakas ei saa tilaamaansa ja etukäteen maksamaansa tuotetta eikä saa myyjään enää yhteyttä.

Pahimmillaan verkkokaupasta voi löytyä tuote, joka on Suomessa ja EU:n alueella poistettu myynnistä hengenvaarallisena. Aidon tuotteen sijasta paketista voi paljastua erilaisia tuoteväärennöksiä. Tuote saattaa verkossa näyttää samalta kuin kivijalkakaupan tuote, mutta valmistaja onkin tarkoittanut kyseisen tuote-erän eri markkinoille, jolloin tuote ei välttämättä sovellu esimerkiksi Suomen sääolosuhteisiin tai verkkojännitteeseen. Jos tuote ei täytä turvallisuusvaatimuksia ja kauppa toimii viranomaisten ulottumattomissa, mahdollisen vahingon sattuessa vastuun kantaa kuluttaja itse.

Kampanjassa annetaan kuluttajille käytännön vinkkejä verkko-ostamiseen ja neuvoja, miten vastuullisen kaupan ja luotettavan tuotteen voi verkossa tunnistaa.

Kampanja näkyy verkossa

Tieto lisää turvaa ─kampanjasivustolle kootaan perustietoja ja -vinkkejä verkko-ostamisesta. Kampanjan mainosbannereita näkyy verkkojulkaisuissa 1.-17.12.2014. Lisäksi kampanja leviää sosiaalisen median kanavissa muun muassa videoiden ja Instagram-kilpailun kautta.

Kampanjan pääyhteiskumppaneita ovat Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (Fimea), Säteilyturvakeskus (STUK), Tulli sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), ja sen tukijana on myös Kaupan liitto.

Lisätietoja:

www.tietolisaaturvaa.fi



Laboratorionjohtaja Janne Nieminen, Tullilaboratorio, puh. 040 332 3285

Jaostopäällikkö Arja Meriläinen, Tullilaboratorio, puh. 040 332 3249,

Valvontajohtaja Mikko Grönberg, Tullin valvontaosasto, puh. 040 332 2679

etunimi.sukunimi@tulli.fi



Lakimies Kristiina Vainio, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, puh. 029 505 3698

etunimi.sukunimi@kkv.fi



Viestintäjohtaja Johanna Salomaa-Valkamo, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, puh. 029 505 2481

etunimi.sukunimi@tukes.fi

Kampanjavideot:
 

http://youtu.be/Qs9tqXcwhHo



http://youtu.be/TkVZeowhdVI



Instagram-kilpailu #tietolisaaturvaa käynnissä 17.12.2014 saakka
 

Jaa tämä sivu