Takaisin edelliselle sivulle

Lääkeväärennöskampanja palkittiin vuoden 2008 MediaFinlandia finalistina

Lääkeväärennöskampanja palkittiin vuoden 2008 MediaFinlandia finalistina

4.2.2009

Lääkeväärennöskampanja palkittiin vuoden 2008 MediaFinlandia -finalistina





Lääkelaitoksen ”Väärennetty lääke on vaikeampi tunnistaa” lääkeväärennösten vastainen tiedotuskampanja palkittiin kunniakirjalla 3.2.2009 järjestetyssä MediaFinlandia- palkinnonjakotilaisuudessa.



Kilpailuun osallistuvat kaikki A-lehtien ja Image Kustannuksen printtimedioissa vuoden 2008 aikana esillä olleet ilmoitukset. Mainonnan ammattilaisista koostuva raati valitsi yli 2600 julkaistusta mainoksesta Lääkelaitoksen kolme ilmoitusta kymmenen finalistin joukkoon. MediaFinlandian tavoitteena on innostaa mainostajia ja mainostoimistoja korkealaatuiseen aikakauslehtimainonnan tuottamiseen ja julkaisemiseen.



”Väärennetty lääke on vaikeampi tunnistaa” -kampanja näkyi aikakausi- ja sanomalehdissä sekä internetissä banneri-mainontana marraskuun alusta joulukuun puoliväliin. Sosiaalisia verkostoja hyödyntävä viraali ohjasi kävijöitä kampanjasivustolle www.vaarennosvaiei.fi, jolla on tähän mennessä vieraillut yli 32.000 kävijää. Kampanjasivustolla on vierailtu yhteensä 94 maasta, mikä kertonee sivuston helppokäyttöisyydestä suomenkielisyydestä huolimatta.



Yhteistyökumppanina kampanjan suunnittelussa ja toteuttajana on ollut Dynamo Advertising Oy ja mediatoimisto Vizeum Finland Oy. Kampanjan suunnittelu ja toteutus ovat saaneet MediaFinlandian lisäksi muutoinkin tunnustusta media-alan keskuudessa, myös kansainvälisesti. Useat kansainväliset designsivustot ovat huomioineet viraalin – mm. Design Chartsin top 40 -listalla kaksi peräkkäistä viikkoa ja Design Licksin päivän sivusto 12.12.2008 ensimmäisenä suomenkielisenä työnä.



Lääkeväärennöksiin liittyvän tietoisuuden lisääminen on yksi Lääkelaitoksen strategisia tavoitteita vuoteen 2012. Nyt palkittu kampanja oli kohdennettu erityisesti lääkkeiden nettiostamisen suhteen väljimmät asenteet omaaville ja nettiostamiseen myönteisesti suhtautuville nuorille ja keski-ikäisille miehille.



Kampanjan jälkeen tehdyn Taloustutkimuksen tutkimuksen mukaan lääkeväärennöksistä muisti kuulleensa entistä hieman useampi 15 - 65 -vuotias suomalainen (90 %). Kampanjan mainonta tavoitti noin joka viidennen 15 - 65 -vuotiaan suomalaisen. Kampanjan sanomaa pidettiin tärkeänä, vaikkakin osa ihmisistä kokee aihepiirin yhä vieraana tai vaikeana. Lainsäädäntöön liittyvissä asioissa epätietoisuutta on myös melko paljon.



Lue lisää: Tiedote 4.11.2008 ”Lääkelaitos kampanjoi” Väärennetty lääke on vaikeampi tunnistaa

Jaa tämä sivu